söndag 2 november 2014

Dagens text

Annika Sandlund leverar i Hbl:

Jag är feminist. För mig betyder det att jag ser att kvinnor i de flesta samhällen har en ställning som är underordnad männen. De flesta samhällen inkluderar Finland. Det betyder också att jag tycker att det är fel och något som både män och kvinnor borde åtgärda.
Det betyder inte att jag ständigt är arg. Eller att jag vägrar använda läppstift. Men det betyder att jag reagerade när jag 2004 meddelade min manliga chef att jag var gravid och hans svar var ”Grattis … men vad synd, jag hade annars tänkt befordra dig”. Det betyder också att jag reagerar varje gång ett anställningsformulär ställer frågan ”Är du, eller kommer du att bli, gravid inom de närmaste sex månaderna?”
.....
Journalisten Caitlin Moran anser att det bara finns två frågor som en kvinna bör ställa sig för att avgöra om hon är feminist eller inte. Den första frågan lyder ”Har jag en vagina?” Den andra ”Vill jag bestämma över den?”
Utgående från egen erfarenhet är jag frestad att lägga till ytterligare en fråga, riktad till både män och kvinnor som gnäller varje gång en kvinna säger sig vara feminist.
Frågan är: Vad fan är problemet?

1 kommentar: