torsdag 11 september 2014

blåbär och odon - förvillande lika

Att vara ute i skogen och plocka bär kan vara en av de bästa saker jag vet. Så fort jag haft en timme över de senaste veckorna (vilket inte vart många med alla teaterrep och jobb) så har jag smugit ut i skogen. Finns få saker som är så meditativa som att sitta i ett mossigt ris och plocka bär efter bär efter bär...

I dag var det strålande fint väder när jag begav mig ut på blåbärsjakt och jag var så lycklig tills jag efter drygt tjugo minuter och en halv liter bär insåg att det var nog inte bara blåbär jag plockade. Började märka att det var lite skillnad på bären. Vissa var lite blåare, lite större och hade en annan form. Plus att de udda bären växte på mer trädliknande kvistar som växte högre än vanligt ris. Jag vart arg och gick hem med min bärfångst som jag var övertygad om att var giftig. Kom hem och visade upp bären för bror och mor. Gav bären som jag trodde var giftiga till bror som tacksamt mumsade i sig dem. "Neee, nog är det här blåbär" var hans utlåtande, medan mor skakade bestämt på huvudet "Nej, det är inte blåbär! Det där är såna bär som mamma varnade oss för att plocka när vi var små".

Med två vitt skilda åsikter och en kanske förgiftad bror tog jag till google. Och hittade något som jag aldrig ens hört om förr. Odonbär! Bär som är "förvillande lika blåbär och dessutom växer på samma ställe". Enligt skogsskafferiet är "odonbärriset högre och vedartat och bladen, som faller av om hösten, har en grågrön färg. Odonbär är större än blåbär och ljusare i färgen. När man plockar blåbär blir man blå om fingrarna, vilket inte händer vid plockning av odon".

Och de är tydligen INTE giftiga! På Alltomblåbärs hemsida står det att "Odon är lika ätbara som blåbär, men många anser att de inte är lika goda. De smakar mindre än blåbär, men det går bra att göra sylt eller saft på dem om man vill"

Skogsskafferiet går snäppet längre och säger att de är till och med nyttigare än blåbär: "Odon har en hög halt av C-vitamin, 10 gånger mer än i blåbär. Odon innehåller också flavonoider, glykosider, organiska syror och mineralerna mangan, zink, koppar och järn"



Odon och blåbär. 
Jag är i alla fall ganska säker på att det är odon, det finns ett flertal andra bär som också liknar på blåbär, kan läsas här.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar