tisdag 6 maj 2014

Look up from your phones!

Dagens tankeställare kom i form av en video som delats frekvents på sociala medier. Det ironiska i det hela är att videon i sig uppmanar oss att titta upp från skärmarna, stänga av smarttelefonerna och ta vara på ögonblicken.

Har funderat mycket på det här med mitt eget internetberoende de senaste veckorna och jag och sambon har infört en datafri lördag de helger vi är tillsammans. För mig funkar det bra att ha en dag när man vet att man inte ens får lägga på datorn eller kolla facebook. Det liksom tar bort den här stressen som annars vilar i kroppen som gör att jag i alla fall med jämna mellanrum loggar in på facebook och mailen, ibland rent slentrianmässigt, bara för att se om något nytt har hänt. Jag försöker ägna lördagarna åt att göra andra saker jag tycker om, som att baka, läsa, gå på promenader och bara umgås med folk. Det är egentligen läskigt när jag tänker efter hur mycket tid jag faktiskt spenderar framför någon skärm. När jag var i Frankrike hade vi väldigt dåligt med internetuppkoppling och i början var det en mardröm, men för varje dag kände jag att behovet att ständigt uppdatera mig avtog och sen jag kom tillbaka känner jag inte riktigt samma behov av sociala medier och jag försöker prioritera riktig "face-time" framför chattar.


"This media we call social is anything but. When we open our computers it´s our doors we shut"
"Where we all share our best bits but not our emotions"
"We´re surrounded by children who since they´re were born see us living like robots and think it´s the norm"
"Disconnect from the need to be heard and defined"


"So look up from your phone, shut down the display, take in your surroundings and make the most of today"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar