torsdag 26 december 2013

Moroccan oil - utspädd, parfymerad arganolja

Jag har förstått att Moroccan oil är ganska uppskattat och många prisar den och kallar den ett mirakelmedel. Jag har själv inte använt den, men jag använder ren arganolja, som tydligen är den aktiva ingrediensen i Moroccan oil. Det var på Lustans ekologiska på Åland som jag först fick höra att moroccan oil inte var värt att köpa. Jag köpte istället ekologisk arganolja (som jag älskar btw) och har använt den sedan dess.

Men jag blev lite nyfiken på vad Moroccan oil egentligen innehåller och vad de faktiskt tar betalt för (för den är ju inte billig direkt...), så jag slog mig ner häromdagen med produktens inci-lista och upptäckte att oljan mest innehåller en massa parfymer och silikoner. Jag tog hjälp av boken Badskumt och danska informationscentret för Miljö och Sundhet för att bena ut ingredienslistan och fann att arganoljan, det ämne som produkten marknadsförs med sitter på plats nummer sex, efter tre olika typer av silikoner och en syntetisk parfym. (p.s I innehållsförteckningen står ämnena alltid i storleksordning)

Moroccan oil innehåller:
Cyclopentasiloxane (ett miljöbelastande ämne), Dimethicone (en sorts silikon), Cyclomethicone (hormonstörande och miljöbelastande), Butylphenyl (allergiframkallande), MethylPropional, Argania Spinoza Kernal Oil (Aragan Oil), Linseed (Linum Usitatissimum) Extract, Fragrance Supplement, D&C Yellow-11, D&C Red-17, Coumarin (allergiframkallande), Benzyl Benzoate (parfymämne som kan ge allergier, framförallt via hudkontakt), Alpha-Isomethyl Ionone (parfymämne, miljöbelastande och allergiframkallande).

100 ml kostar drygt 40 euro och för det får man alltså en utspädd arganolja fullproppad med kemikalier. Det kan man jämföra med att köpa ren arganolja i samma mängd för mellan 20 och 30 euro...

Ren arganolja kan användas på hela kroppen och är rik på vitaminerna E och F, fettsyror, antioxidanter, betakaroten, växtsteroler och fenolföreningar. Den är cellstimulerande och revitaliserande och bland dess förmågor är allt från påskyndad läkning av huden till att få bukt med frissigt hår och kluvna hårtoppar. På bodybazars blogg fick jag även veta att den kan fungera för att motverka acne och även behandla acne-ärr (som jag har lite av i ansiktet). Här kan du läsa lite mer om vad du kan använda oljan till.


Min välanvända burk! Köpte den i somras och har över halva kvar fastän jag använt den flitigt. Den är väldigt dryg och det behövs inte mer än några droppar både till hud och hår.

3 kommentarer:

  1. Super tips! Var kan man köpa rena arganoljan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul att du hade nytta av tipset! :) Arganolja kan du hitta i de flesta ekobutiker, annars går det också att köpa online via Ruohonjuuri: http://kauppa.ruohonjuuri.fi/arganiaoljy/ELIEL-9120001465200/dp

      Radera
  2. Tack så mycke! :)

    SvaraRadera