fredag 15 november 2013

Neutrogenas skrubb får åka rakt i sopisen

Igår fick jag Neutrogenas ansiktsscrubb av min mamma. Hon tyckte det var ett pålitligt märke och att de verkade vara en bra produkt. (Bland annat har Neutrogenas produkter flitigt visats i rutan den senaste tiden). Det var en fin tanke av min mamma, men jag lade direkt märke till att produkten marknadsförde sig själv med "microclear" och då ringde plast-alarmklockorna som jag tog upp i det här inlägget. Och alldeles sant. Bland ingredienserna stod Polyethylene, alltså plast. Det är små plastkulor i produkten som utgör den "scrubbande effekten". Billigt och bra för Neutrogena, men desto värre för våra hav och fiskar.

Förutom att binda miljögifter och bidra till den allt ökande mängden plastskräp i våra hav så äter fiskarna plasten, vilket kan leda till en falsk känsla av mättnad, vilket leder till svält. Många partiklar av mikroskräp är ungefär lika stora som djurplankton och konsumeras både av filtrerande djur (maneter, musslor), kräftdjur, havsborstmaskar, havstulpaner, sjögurkor och fiskar. Sjögurkor har till och med visat sig föredra plast framför sand. I en nyligen utförd studie i Skottland hittades plast i 100 av 120 (83 procent) av de trålfångade havskräftorna. Polyetenplast kan även innehålla antioxidanter som organiska fosfiter, fenoliska fosfiter och thiofenoliska fosfiter. (Källa naturskyddsföreningen)

Förutom plast innehåller denna produkt även miljöbelastande BHT och ämnet EDTA som kan binda tungmetaller och sprida dem i miljön. I Finland får EDTA inte användas i svanen-märkta produkter. Båda dessa ämnen finns med på listan över danska informationscentrets förteckning över ämnen som anses vara problematiska för miljö eller hälsa. (källa böckerna Badskumt o Lingon och läppstift)

Jag undrar om Vanessa Hudgens, Hayden Panettiere och alla andra som promotar det här märket har en aning om vad som faktiskt finns i produkterna?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar