onsdag 13 november 2013

Mikro-funderingar

I dag var jag påväg att som vanligt lägga min tallrik med havregrynsgröt i mikron. Då skickade en kompis den här länken som han råkat klicka in sig på:
http://usahitman.com/microwave-test/

Den presenterar ett vetenskapsprojekt som en studerande i England genomförde. Hon hade två likadana växter och vattnade den ena med filtrerat vatten och den andra med vatten som värmts upp i mikro. Resultatet var att mikrovattenplantan efter 9 dagar hade torkat ut helt och hållet, medan den andra plantan, levde och mådde bra. Några av hennes studiekamrater utförde samma test och fick samma resultat.





Ganska skrämmande faktiskt...

Googlade lite och hittade ett svar från Illustrerad vetenskap om huruvida mikrovågsugnen kan vara hälsoskadlig. Så här svarade de:

Mikrovågor är elektromagnetiska svängningar, som sätter vatten- och fettmolekyler i rörelse inne i ugnen. Det får molekylerna i maten att vibrera med så stor hastighet att det uppstår värme. Detta snabba sätt att tillreda maten på har blivit mycket populärt, men omgärdas samtidigt av en viss osäkerhet.
Det har bland annat hävdats att mikrovågor kan leda till oönskade kemiska förändringar i mat, och en del mammor är till exempel rädda för att skada sina barn, vars mjölk de värmer med hjälp av mikrovågor. De allra flesta experter är emellertid fullständigt eniga om att den oron är helt ogrundad. Mikrovågorna är nämligen inte kraftiga nog att orsaka hälsovådliga förändringar. Tvärtom kan det vara nyttigare att äta livsmedel som tillagats i mikrovågsugn – till exempel blir det ofta färre bakterier i maten, och grönsaker behåller vitaminerna mycket bättre, när de tillreds med mikrovågor än när de kokas i en gryta. Enligt experterna finns det heller ingen risk att människor skall påverkas av mikrovågorna utanför ugnen. Strålarna kan nämligen inte tränga genom det lager av metall som finns i både dörren och ugnen.
Eftersom uppvärmningstiden i en mikrovågsugn är betydligt kortare än i en vanlig ugn, och temperaturen fördelar sig mer ojämnt, måste man emellertid vara extra uppmärksam på att låta maten bli ordentligt genomvarm för att döda bakterierna. Som regel är det bara en fråga om att låta maten stå en stund, innan man serverar den, så att värmen hinner fördela sig ordentligt.


Oavsett om mikrovågsugnen faktiskt kan ha negativa effekter på din hälsa eller inte, känner jag inte att jag vill ta den risken. Jag tänker definitivt minska på min mikroanvändning. Att använda den sporadiskt för att värma upp saker tror jag inte är farligt, men om man använder den flera gånger per dag kan det nog vara lönt att ta sig en funderare...

Needless to say, jag lagade min gröt i kastrull i morse :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar