fredag 1 november 2013

Konsten att meditera

Var på meditation i onsdags kväll för ett reportage och det var så himla svårt! Vi blev tillsagda att räkna i huvudet för varje andetag och varje gång tankarna började ploppa upp i huvudet skulle vi börja om, liksom "clean the plate" och banne mig, jag slapp ju aldrig längre än till 5. Blev frustrerad och det är ju inte bra, för då börjar man kriga mot sina tankar, vilket gör meditationen ganska omeditativ =P Efteråt sa prästen att jag skulle tänka på tankarna som moln som bara flöt förbi. Meditationen var uppdelad i tre delar, först satt vi och mediterade i 20 minuter, sen gick vi en meditativ gång runt kyrkan och sen satt vi igen i 20 minuter. Gången var enklast. Då kunde jag koncentrera mig på stegen och aningen tömma huvudet iaf. Men var extremt rastlös under sittningen, speciellt när jag inte fick tankarna att lämna mig.

Under sittningen ska man sitta väldigt rak i ryggen, gärna på en mjuk kudde med benen snett under sig åt sidorna, så att kroppen bildar ett "eiffeltorn". För att kunna sitta riktigt rakt skulle vi först sjunka ihop riktigt ordentligt, för att sedan ta tag i en hårtofs och dra oss upp så rakt vi kunde. Tydligen använder man de rätta sittmusklerna först när man sitter riktigt rakt. De är gjorda för långvarig sittning och jag som annars har svårt att sitta i en enda ställning märkte inga problem med att sitta rak i ryggen. Prästen sa att vi ofta sitter fel i soffan och därför måste byta ställning ofta, för vi belastar de kortvariga sittmusklerna. Händerna skulle placeras i knäet, med vänster hand kupad i höger. Blicken skulle hållas i en 45 gradig vinkel och sen var det bara att försöka koncentrera sig på andningen i 20 minuter.

Tror verkligen jag ska försöka fortsätta meditera. Tror det gör både kroppen, själen och knoppen gott. Man är ju så uppstressad hela tiden och det var skönt med en stunds prestationslös tystnad. Prästen sa också att man med tiden uppnår längre tystnader och det skulle vara ganska häftigt att få uppleva total tystnad i mer än 5 sekunder =P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar