måndag 30 september 2013

Time is not my friend

Har alltid jättesvårt att strukturera mina dagar. Jag gör lätt "lite här, lite där", blir distraherad för minsta lilla och kan ha världshistoriens sämsta självdisciplin.

Om vi tar i dag som exempel: Jag tänkte stiga upp klockan 8, men somnade med handen över väckarklockan. Steg upp klockan 9 istället och bestämde mig för att laga en snabb frukost och sen sätta igång med dagens business. Lagar frukost när Kenneth visar en bild av grilled cheese sandwich och jag kommer ihåg att jag inte ätit sådana sedan jag var i USA och bestämmer för att laga en grilled cheese till frukost. 20 minuter senare sitter jag förnöjt och mumsar och bestämmer mig för att äta med underhållning och lägger på ett avsnitt av Revenge och lovar mig själv att sluta titta efter halva. Halva avsnittet går och jag tänker att jag lika gärna kan se hela när jag en gång börjat. Tittar klart, lägger igång datorn och öppnar upp facebook. Scrollar, scrollar, scrollar...... Scrollar, klickar, scrollar... Efter att ha kollat igenom alla "nyheter" på feeden öppnar jag min kalender och kikar på min "att göra lista". Bestämmer mig för att börja med punkt ett när jag kommer på att det är den sista september, lönedag, och ivrigt loggar jag in på mitt konto för att se om min slutlön från ÅT kommit in. Lönen visar sig vara mer än jag trodde och jag firar med en cupcake som lämnat sedan igår. Märker att jag inte städat upp efter frukosten och plockar lite förstrött i köket. Sätter mig vid datorn igen, tar tag i första punkten och ringer faktiskt ett samtal till ett intervjuobjekt. Personen ifråga ber mig återkomma med ett mail istället. När jag lägger på ser jag att klockan är snart 11 och då kommer ju min guilty pleasure tv-serie: Bridesmaids. Sätter igång tv:n och tänker att jag kanske borde se vad det finns för lunchmat. Rotar runt i skåpen, hittar inget inspirerande och steker en äggmacka. Ser på Bridesmaids och under andra reklampausen kommer jag på att jag skulle skicka ett mail. Skickar mailet och ser att jag fått ett annat mail jag bör besvara, men just som jag ska svara på det hör jag att posten trillar in i hallen. Går och hämtar den och hittar ett exemplar av Finlands Natur och Miljö och Camino. Läser och bläddrar en stund. Kommer då på att jag inte hunnit läsa igenom förra numret av Camino ännu. Så jag gräver fram det, men hittar min kalender bredvid tidningsstället och kommer på vad jag egentligen hade tänkt göra den här morgonen. Förundras över mitt tankspridda sinne och bestämmer mig för att skriva ett blogginlägg om mitt lack of timemanagement. Jag sätter mig ner för att skriva det här och kommer halvvägs innan jag kommer på att jag ju glömde att hämta tvätten igår. Så jag går ner och hämtar tvätten....

Någon som känner igen sig?

Som tur är jag bra på att jobba under tidspress. För det är vad som händer när man inte kan strukturera sin dag, allt hopar sig och mitt i allt sitter man där med några timmar kvar innan allt ska vara klart. Men det är då som jag jobbar som bäst ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar