tisdag 7 maj 2013

Chillar på Kökar

Mitt i allt fann jag mig en 3 timmars färjefärd från fasta Åland, nämligen på Kökar! Är här för att göra en frilansgrej, en juttu som jag bokat in helt av eget intresse och som jag hoppas ska kunna sälja till någon trevlig tidning! Ska tillbringa dagen på Kökar skola imorgon och bekanta mig med deras väldigt gröna skolvardag. Kökar skola är första skolan på Åland som fick hissa Natur- och Miljö:s Gröna Flagga, vilket betyder att miljöfrågor enligt olika teman är en del av undervisningen året runt och att skolorna aktivt försöker minska sin miljöbelastning. De har också ett miljöråd för eleverna och försöker implementerar miljötänket i alla aspekter av skolvardagen. Ska bli intressant att hälsa på och se vad de har att visa och säga! Jag tror det bara är ett trettiotal elever i skolan, från årskurs 1 till 9, ganska häftigt!

Just nu sitter jag i ett pittoreskt litet vitt rum med träfaneér och kikar ut över vidsträckta åkrar. Bokade rum på gästhemmet Anton och anlände med cykeln från färjan till en färdigbäddad säng i eget rum med tillhörande kök. Trevligt, trevligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar