torsdag 11 april 2013

Visste du att...


.. Säkerhets- och kemikalieverket Tukes fastslagit en rekommendation att frisörsalonger inte får färga håret på under 16-åringar utan föräldrarnas tillåtelse? Enligt Tukes ökar allergierna mot olika hårfärger hela tiden och man vill undvika att unga utsätts för de starka kemikalier som finns i hårfärgmedel. (källa)

Men sen undrar jag. Hur många frissor följer den här rekommendationen? Måste vara många 14, 15-åringar som går själva till frissan och som mer än gärna vill få håret färgat. I den åldern tar man knappast själv reda på hur skadliga hårfärger är och man vill knappast ens veta eller så bryr man sig inte. Kommer själv ihåg att jag köpte den billigaste möjliga hårfärgen på Halpa-Halli i högstadiet och lät Carola färga mitt hår både rött, brunt och blont hemma i deras vita, lilla kakelbadrum. Där flamsade man runt i ångorna och påtade med nakna fingrar i färgen och gnuggade in det svarta i hårbottnen tills halva pannan var täckt. När jag var 14 färgade jag håret första gången hos frissan- i den mörbrunaste färgen jag kunde övertala min mamma till (ja, min mamma var faktiskt med mig till frissan). Inte hade jag en tanke då på att hårfärger- speciellt de mörka- kan vara skadliga för min hälsa. Så, jag tycker det är ganska bra att det finns en sån här rekommendation

Tycker faktiskt att de borde införa åldersgräns även vid inköp i affärerna. Jag menar, i dagens läge kan väl en 9-åring gå och köpa hårfärg själv? Hur pass bra kan en 9-åring vara informerad om kemikaliernas skadliga inverkan och hur noga följer denne sen intruktionerna vid själva färgandet? Precis som man har åldersgräns på cigaretter och snus, som är skadligt för hälsan, borde man väl ha det på hårfärger som är skadliga både för hälsan och naturen? Om man ska färga håret, bör man vara medveten om konsekvenserna och man ska kunna minimera de negativa effekterna av användningen. Det kan man endast anses vara kapabel till som en någorlunda vuxen person?

Vad tycker ni?


Hittade en artikel på nätet om Kalla Faktas undersökning av hårfärger där de visade sig att höga halter av kemikalier tränger in i kroppen och finns att hitta i urinet ännu 2 dagar efter färgningen.
"Det är fruktansvärt höga halter som kommer ut i urinen. Jag tror knappt att jag någonsin under mina 20 år som analytisk kemist sett sådana här halter", säger Bo Jönsson, professor i kemi.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar