söndag 17 mars 2013

Olivtvål för rakning

Sitter och snörvlar i Vasa. Både jag och Carola blev sjuka på fredagen och tillbringade en feberyrseldag i egenskap av två klubbade sälar. Kul hade vi i alla fall. Men på lördagen tog jag mitt pick och pack och brummade hem med tåget för att kurera mig i egen soffa.

Nu sitter jag och skriver på Ebl, varvat med några avsnitt av Drop Dead Dive (måste ju bara älska Netflix). Andas in någon thailändsk Vicks-knockoff i form av en massa örter och kryddor i en burk som min före detta svägerska Laura tog med sig från sol- och träningssemester i december. Effektivt shit det här, som ett knytnävsslag i nosen och helt naturliga grejer med tydligen. Nice!

Jag hade tänkt fara och handla till Ruohonjuuri när jag var i Hesa, men tji fick jag. Men nästa gång ska jag införskaffa lite nya läppstift och annat smått och gott. Tills dess får jag nöja mig med vad jag har hemma i skåpet. Och en av de saker jag har hemma i skåpet, som just fått flera användningsområden, är min kära olivtvål. Jag skrev tidigare om olivtvålen som ansiktsrengöring (fortfarande lika nöjd) och senast jag var till Lustans fick jag tips om att använda den även som raklödder (?). Jag har försökt använda kokosolja som rakkräm tidigare, vilket inte fungerade så bra. Det lämnade benen mjuka och återfuktade och underlättade rakningen lite, men oljan fastnade mellan bladen och gjorde hyveln snabbt slö och svår att använda... MEN nu prövade jag olivtvålen och blev en glad benrakare. 

Jag löddrar alltså upp tvålen (i dushen) och stryker sedan på fuktiga ben, sen är det bara att dra fram hyveln och brumma på. Går som smort och det känns som att tvålen mjukar upp huden. Jag brukar få problem med irriterad och röd hud efter rakning, men med olivtvålen har det blivit mycket bättre. Rakningen blir också mycket effektiv och resultatet känns bättre än tidigare.

Thomas, som jobbar på Lustans, tipsade om att olivtvålen också fungerar bra för män. Hans rakningstips för duudsen var att raka sig i duschen eller efter bastun, lägga på lite olja (vad som helst för olja) och sedan löddra upp tvålen i ansiktet för att raka. Han gav mig faktiskt en tvål gratis som de hade haft som visningsexemplar för att ge åt sambon. Kenneth håller som bäst på att göra slut på sitt vanliga raklödder och ska sen gå över till olivtvålen. Jag ska informera er sedan om vad han tyckte! :)


Olivtvål är för övrigt riktigt billigt, drygt och går att hitta i många butiker. Har en ganska neutral doft och krämig konsistens.


UPDATE: Min hippiebroder på redaktionen, Beni, tipsade om att han rakar sig med hampaolja eller olivolja. Tydligen funkar det riktigt bra. Ingen irritation och hyn mår bra av oljan. 
En annan medarbetare berättade han blivit inspirerad av Seinfeld avsnittet "The butter shave" och rakat sig med smör (?) som tydligen funkade hur bra som helst. Se där. Alla sätt är bra utom de dåliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar