måndag 11 mars 2013

Mitt superskönhetstips: kokosolja!

För ett år sedan fick jag upp ögonen för kokosolja. Nu är jag antagligen inne på min femte burk. Jag använder det främst som sminkborttagningsmedel (helt fantastiskt bra!), men stryker det även i topparna ibland för glans, gör hårinpackning med det, använder det till ansiktspeeling tillsammans med florsocker, lägger det på läpparna som läppglans och återfuktare, applicerar det på kroppen som bodylotion och jag använder det även ibland som deoderant tillsammans med lika delar bakpulver och maizena. Mycket av dessa användningsområden duger annan olja till lika bra och då kan man köra med tex finsk rypsolja eller en lyxig olivolja. Jag har dock helt kärat ner mig i kokosoljan på grund av den ljuvliga doften och den krämiga konsistensen. 

I somras skrev jag ett hälsoreportage om kokosoljan, både om hur den kan användas i mat och till hudvård. Jag intervjuade kunniga Nina Axell på Lustans Ekologiska och benade ut oljans påstådda hälsoeffekter som födoämne med välinformerade dietisten Sofie Öström.

Läs nedan tips på användningsområden!! :)







UPDATE: Svägerskan tipsade om att man kan använda oljsan som scrubb för frasiga händerna tillsammans med socker. Hennes egna ord:  "Feeel the babyhands"

1 kommentar:

  1. världens bästa scrub för frasiga händer, kokosolja och socker. Feeel the babyhands.

    SvaraRadera