lördag 30 mars 2013

Lite onödig fakta och lördagsreflektioner

Sitter på Viking Grace på väg hem till Vasa igen. Är ganska impad av den nya båten. Den är modern, färggrann och de olika utrymmena är bättre "ljudisolerade" än tidigare. Nu kan man nämligen sitta en del av cafét utan att drivas till vansinne av humppan som dunsar på i andra sidan av cafét. Layouten av båten är dock lite som en labyrint och påminner mer om Siljas båtar än de typiska öppna ytorna på Viking. Ett minus också för bristen på uttag och lugna platser att sitta på. Den är obviously inte gjord för pendlare som vill sitta i ett hörn med datorn ipluggad i ett vägguttag =P

Fördriver tid med att läsa tidningar och kika på saker och ting. Och med att fylla i den här listan. Första blogglistan ever, varsågoda och njut av dessa fantastiska Heidi-fakta. 
Varning för extremt insiktsfulla, onödiga och ärliga självinsikter med en stänk av dramatiska inslag. Just warning.


Vilken svordom använder du mest?
Använder faktiskt väldigt sällan svordomar (paus för högdragna suckar åt prettouttalandet) Jag hade inte sagt en enda svordom förrän jag var 14 år och försökte som 12-åring komma undan med "Bullshit" som min mamma dock bannade mig för. Nuförtiden bubblar fula ord upp mest när jag är riktigt arg, trött och när jag slår mig (oftast när det gäller lilltån eller armbågen) och består oftast av "jäklar" och "förbanna skit". I´m a badass, I know.

Vilken tid är din väckarklocka inställd på?
De senaste veckorna har den varit inställd på 05.07 och 05.29. På helgerna pinglar den oftas vid 09.09 och  09.27. Jag har en fix idé gällande siffror och måste alltid ha klockan ställd så att det slutar på en 9:a eller 7:a. Kenneth vet om det här och alltid när han ställer klockan åt mig ser han till att den landar på någon av dessa siffror, annars vaknar han med en ilsket mumintroll.

Hur många resväskor äger du?
Kenneths. Fastän jag lever mitt liv som en kringflackande dörr-till-dörr-försäljare, så äger jag inte en enda ordenlig resväska. Skamligt. Mina bröder brukar kalla mig "baglady" för jag dyker alltid upp på deras dörrkvist med en massa små väskor och påsar och jag är VÄRLDSSÄMST på att packa. Man skulle tycka att 15 års erfarenhet av resor och flyttande skulle ha haft någon som helst positiv inverkan på mitt flyttfågel-förberedande, men ICKE. Har dock funderat på att införskaffa en kundvagn för att förvara alla mina påsar i.

Vilken var den senaste filmen du såg?
Not another teen-movie. Jag vet, mina kulturpoäng bara sköt i höjden just. Men kanske man kan kalla det för en samhälls-satirisk tonårsreflektion? Eller helt enkelt feel-god i lågbudget-version? Eller bara "det var det som kom klockan 8 på kvällen när jag låg hemma med 38-graders feber"? Äääh, who am I kidding, älskar den filmen.

Vilken är din favoritåkattration på ett nöjesfält?
Bläckfisken. Garanterade skrattattacker. Att mosas mot en iskall järnstång samtidigt som det går runt, runt och håret flyger i ögonen är tydligen varje gång lika fantastiskt roligt. Fråga mig inte varför. Ett av livets stora gåtor antar jag.

Tror du folk pratar bakom ryggen om dig?
Jag är ganska säker på att åtminstone min krokodilmössa varit samtalsämne för många diskussioner som förts utom mitt hörhåll. Kan också tro att min besatthet av enhörningar, min tidsoptimism och min förmåga att skämma ut folk i tid och otid genom missriktade frågor och missuppfattade faktauppgifter har lett till en del debatter. För några år sedan tror jag dock att mina korta kjolar var the talk of the town. Led av en skev uppfattning om min rumpas storlek i förhållande till vida, midjehöga kjolar. Iaf om man ser på bilder från den tiden. Tur att jag alltid förespråkat mommotrosor.

Vilken film kan du alla replikerna till?
Never been kissed. Har säkert sett den 25 gånger. Nummer två på listan med kanske 75 % memorerade repliker är Despicable me. Räknas Pingu på tredje plats?

Hur många timmar måste du sova för att kunna fungera?
Vet inte. Återkommer när jag någon gång börjar fungera. 

Hamnade du ofta i trubbel för att prata under lektionerna?
Jo. Jag skyller allt på Carola och hennes dåliga inflytande. Och på en viss släng av mundiarré (hört att det kan vara väldigt smittsamt).

Bryr du dig om antalet kalorier i det du köper?
Nej, men nog om konstgjorda aromer och färgämnen.

Hur valde dina föräldrar ditt namn?
Mamma såg filmen "Heidi" och tyckte att jag kändes som en alpskuttande flätprydd tjej med tysk accent. En rolig detalj är att Haidi (min svägerska) också är döpt efter samma tjej, hon fick uttalet och jag fick stavningen. Ännu roligare är det att om jag och Haidi far till USA tillsammans, då blir hon "Heidi" och jag "Haidi". Very funny indeed.
Det bör dock nämnas att min syster lobbade hela vägen till kyrkan om att jag skulle hetat Isabel, vilket istället blev mitt tredje namn.

Vad säger du till dig själv när allt känns svårt?
"Allt har en mening"

Vilken karaktär från en film påminner mest om dig själv?
Josie från Never been kissed eller Donkey från Shrek. Take your pick.

Vad är du allergisk mot?
Okunskap, ignorans och människor som går långsamt framför en i korridorer och på trottoarer.

Om du var född av motsatt kön, vad hade du hetat?
Heikki alternativt Helmut, again take your pick.


Avslutar detta smått meningslösa påsklördagsfördriv med en påskig bild, gjord av min kära vän Mad. Kaninen till höger är alltså jag. (Om någon undrade)

GLAD PÅSK!



Älskar att hon döpt bilden till "lightning storm". 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar