söndag 28 oktober 2012

Orkanvarning

Är lite orolig för vår New York resa nästa vecka. 

Jag och Bailey ska åka till NY på tisdagsmorgonen och hon ska stanna till fredag, då jag blir ensam en dag innan mitt seminarium börjar. MEN, just nu väntas orkanen Sandy slå till mot östkusten. De kallar Sandy för den "perfekta stormen" och "Frankenstorm", eftersom den är en blandning av en tropisk storm och en snöstorm. Den är tydligen något i hästlängder och folk har börjat evakueras från kustremsorna. Den ska träffa land på måndagkväll/tisdagmorgon och väntas slå ner mellan Delaware och NY. Stormen har redan åkt igenom Karibien och gjort enorma skador på Jamaica, Kuba och Bahamas. I New York ska de imorgon bestämma om de ska stänga ner hela kollektivtrafiken inför stormens ankomst.

Nu är frågan. Kommer vi ens kunna flyga på tisdagmorgon från Oregon till NY och hur säkert är det? Och hur kommer situationen vara i NY medans vi är där? Vi har redan allt planerat, bokat och arrangerat inför vår trip, men kommer vi ens kunna göra något där?
Bailey är dock inga direkt orolig för stormen. Hon tror att flygbolaget borde meddela om det inte är säkert att flyga och hon tror att vi kommer kunna göra allt vi planerat om vi kommer dit. "New York city stops for nothing". Men som en liten, rädd, nordbo som är ovan med naturens förödande krafter, så kan jag inte låta bli att känna mig lite nervös...

Nog är det ju hemskt vad naturen har varit upprörd den sista tiden. Det är knappt ett år sedan Irene och nu ska alla samma människor igen packa ihop sina hus och fylla gatorna med sandsäckar. Kan inte ens föreställa mig känslan av att få allt man äger och har bortsköljt...För att inte tala om hur hemskt det är för dem som själv hamnar i stormens öga. Ujj...

The province
HBL

1 kommentar:

  1. Var försiktig! :) Fa bara om du är söker på att DU vill åka. Ta inga onödiga risker :) Kram

    SvaraRadera