måndag 8 oktober 2012

A scent of candy

Omnom. Köpte den här parfymen för några månader sedan i Ruohonjuuri i Hesa. Doftar som godis. Helt oskojjat. Jag vill bara äta upp flaskan. Kostade dryga 30-lappen. Helt naturliga doftämnen. Doften håller dock inte i sig lika länge som en konventionell parfym. Men det kanske är lite väl mycket begärt, med tanke på vad vanliga parfymer innehåller...
Någon som vet nån ekoparfym som håller doften riktigt länge? Är det ens möjligt att få sån hållbarhet med naturliga ingredienser? Känns som att det är omöjligt. Vanlig parfym sitter ju i kläderna i flera dagar iofs.
Jag sprayade en gång ett kort som jag skicka till Kenneth från Australien med parfym. Det kortet doftar ännu parfym; två år senare!
Hellre sprayar jag nu på ett eller två extra lager under dagen än utsätter mig mig för det som finns i konventionella parfymer.


Lite parfym-info

  • Som doftämne i många parfymer och parfymerade produkter har syntetiska mysker använts länge. Syntetisk mysk är förbjudet av EU, eftersom det tros vara cancerogent. Men en stor del av kemikalier som återfinns inom EU är dåligt eller inte alls undersökta. Därför slipper en hel del farliga ämnen igenom.
  • Ftalater är vanligt förekommande i parfymer, ftalater anses vara fertilitetshämmande och kan skada fosterutvecklingen. (Danmark har till exempel just infört ett förbud mot alla former av ftalatar, ett beslut som fått dem i strid med EU, som fortfarande behandlar frågan)
  • Britneys parfym "Curious" innehåller kemikalien DEP, som misstänks hämma spermieproduktionen hos män
  • Natyrskyddsföreningen i Sverige uppmanar folk att inte använda parfym eftersom många ämnen kan vara allergiframkallande, påverka fertiliteten och störa hormonerna
Jag tycker överhuvudtaget att det känns konstigt att konsumera något "syntetiskt", när det finns naturligt, the real deal. Kom ihåg att parfymer också finns i doftljus och andra parfymerade produkter!

Viktigt att tänka på: Ekoparfymer innehåller faktiskt äkta vara. Så om du är allergisk mot citron, är det inte så smart att köpa ekovaror doftsatta med citron, eftersom det kan orsaka en allergisk reaktion.

Källor: 

UPDATE: Med hållbarhet menade jag alltså att doften håller länge i sig. Hållbarheten på själva produkten är minst lika lång som vanliga parfymer. Min håller i 36 månader :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar