söndag 30 september 2012

Födelsedagshelg och 10 års jubileum

I fredags fyllde jag hela 23 år! Det måste såklart firas i hela Svenskfinland. ;)
Först på fredagen med bröderna, brorsonen, svägerskan, Joanna och resten av kompisarna på Åland, på lördagen i Hesa hos Carola tillsammans med Janni och nu på onsdag i Vasa med mamma, syrran och hennes minibusar. Bilder från Åland utlovas i ett senare skede :)

I går firades jag alltså i huvudstaden. Jag anlände till Carolas lägenhet och blev uppvaktad med choklad i mängder och lösmustacher. En annan kompis, Janni, anlände också till festen och vi hade en hejdundrande kväll.

Men det bör nämnas att Carola och jag inte bara firade min födelsedag i går, utan vi firade även våran 10-åriga vänskap! 

För inte mindre än 10 år sedan började jag som ny liten skrutt i Vasa Övningsskolas högstadium. Jag var iklädd utsvängda lila tygbyxor med fjärilar och kristaller, gympadojor, en rosa tröja och hade håret i råttsvansar. Jag kände ingen och ingen kände mig. Jag fick i efterskott höra att jag stått med armarna i kors och sett ut som en riktig liten diva på skolgården.(skyller på nervositeten som tog sig uttryck i divalater av Snickers-format)

Det var som upplagt för katastrof med andra ord. Vem vill bli kompis med en snorkig liten tjej med noll stil-känsla? (Jag menar, man matchar helt enkelt inte rosa med lila. Och vilken självrespekterande 13-åring börjar högstadiet med råttsvansar och utsvängda fjärilsbyxor...?)
Men det fanns en. Hon ställde sig framför mig i trappan iklädd alldeles för stora sneakers, en brun sammetskjol och en grön sportig tröja med dragkedja och sa "Hej, jag heter Carola, vad heter du?"
It was a  match made in heaven.

Från den dagen, har vi följts åt i vått och torrt, genom stil-katastrofer, tonårsfyllor, pinsamma ögonblick, brottningsmatcher, kärleksproblem och hysteriska skrattattacker. Skål för 10 år till! :)











2 kommentarer: