måndag 13 augusti 2012

Nya äventyr!

I dag fick jag reda på att jag fått jobb som chefredaktör för Elevbladet. Det är en finlandssvensk tidning som ges ut av Finlands Svenska skolungdomsförbund. Målgruppen är högstadie- och gymnaseieelever. Jag kommer som chefredaktör att ansvara för att göra tidningen tillsammans med redaktionsrådet som består av skolungdomar runtom i Svenskfinland. Arbetet sker i nära samarbete med redaktionsrådet, FSS förbundsstyrelse och kansliet. Upplagan är cirka 5.000 per nummer och det är 6 nummer som ges ut varje år. Arbetet är deltid och jag kan göra det hemifrån, så det passar riktigt bra ihop med resten av mina planer för året, vilket huvudsakligen är att frilansa.

Två aspekter med det här arbetet gör mig jätte excited: 
1. Jag själv blev intresserad av att skriva i högstadie-åldern och det känns jättekul att få jobba med unga, ivriga skribenter och hjälpa dem utveckla sin talang.
2. Jag hoppas kunna göra en del miljöjournalistik i tidningen och det känns fantastiskt kul att få nå ut till en så mottaglig och ung publik.

woop woop

6 kommentarer: