söndag 5 augusti 2012

DIY hårspray!



I fredags lagade jag egen hårspray. Jag kokade upp vatten och hällde i socker, lät det svalna och hällde i en sprayflaska. Jag lockade håret och sprejade på sockervattnet. Det funkade superbra! Det enda man måste tänka på att spreja i tunna lager (precis som det beskrivs i videon) annars är det risk för att det bara blir blött o ser flottigt ut. Mina lockar höll hela natten och det kändes precis som vanlig hårspray. Men man måste dock tvätta håret efteråt, inte en chans att det går att reda ut och få fint hår efter att man sprayat hela kalufsen med sockervattnet. Plus att det kan lämna små, små korn av socker efteråt som är trevligt att skölja bort.

Nästa dag använde jag det igen för att hålla pannluggen på plats, Jag sprayade på på morgonen, var på kalas, for och hade firmafest på Leklandet (dvs skuttade runt i hoppborgar och sprang som en tok) och traskade på en lång promenad i solen. Genom allt detta höll min pannlugg sig på plats med hjälp av sockersprayen. Rekommenderas! Men det tar nog några gånger innan man lär sig att applicera det perfekt :)


4 kommentarer:

  1. Bra tips! Varifrån har du förresten hittat den lilla sprayflaskan? För en sån behövs ju om man ska laga eget spray...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köpte den på Ekosoppi i Vasa :) Annars går det ju att tömma ur en gammal sprayflaska om man har någon sån :)

      Radera
  2. Nämen vad coolt! Skulle va kul att testa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prova på bara! Har tänkt på det i flera veckor, men hela tiden tyckt att jag inte haft tid. hela proceduren tog dock mindra än tio minuter =P Bara att koka vatten och lägga i sockret :D

      Radera