torsdag 21 juni 2012

Första kolumnen

”Jag shoppar, därför finns jag”


Jag har köpt två nya plagg på sex månader. 

Och det var ett par träningsbyxor och en träningsjacka. Det började som ett nyårslöfte där jag lovade mig själv att bli en medveten konsument. Det var aldrig meningen att det skulle bli ett köpstopp, men ju längre tiden gick utan den ”vanliga shoppingen”, desto mindre var jag lockad av att gå in på H&M, Gina eller Lindex och köpa massproducerade, miljöslitande plagg som precis alla andra har på sig. 

Men tro nu inte att jag gått rumpan bar för den sakens skull. Nejdå, här ser ni loppisdrottningen nr 1. Loppisar runtom i Finland har försörjt mig med väskor, jeans, jackor och tröjor så till den milda grad att min mor ger mig ett varnande ögonkast innan jag beger mig ut på fyndrunda och till ett sådant lågt pris att jag aldrig kommit hem med tom plånbok efter mina otaliga loppisbesök. Jag älskar alltså fortfarande att shoppa, men i dag shoppar jag medvetet och gör smarta val. Val som gynnar både mig, min plånbok och naturen.

Vi vet alla att överdriven konsumtion står bakom många av dagens miljöproblem. Men vi vet alla att det inte går att säga till människor: ”Sluta konsumera!”. Precis som vi i produktionssamhället skapade oss en identitet genom vårt arbete, skapar vi i dagens konsumtionssamhälle en identitet genom det vi köper. Våra kläder är till mångt och mycket vårt skyltfönster mot världen och shopping möjliggör en personlig stil. 



Eftersom det är så problematiskt att sluta konsumera, uppmuntrar jag i stället folk att ändra sitt konsumtionsbeteende. Handla loppis, vintage, byt kläder med vänner och sy om, sy nytt.

I boken Modemanifestet skriver författaren Sofie Hedström:  ”Kläder avfärdas ofta som något ytligt, men modeskeptikerna har fel. Dina, mina och alla andras kläder påverkar nämligen vår gemensamma framtid eftersom nya kläder tär på naturen.”

Tänk om, tänk nyskapande.
















Min kolumnbild :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar