onsdag 4 april 2012

Nature loves beauty

Idag var jag och shoppade loss på Ruohonjuuri och använde deras "täyttöpalvelu" för första gången. De har alltså stora påfyllningstankar med shampoo, tvål, diskmedel, tvättmedel och balsam, dit man kan med ta sin egen tomma flaska och fylla upp.

Super praktiskt
och så behöver man inga slänga bort gamla tvålflaskor!  Hud- och hår produkterna är av det finska märket Ole Hyvä, som jag aldrig prövat förr. Jag fyllde upp en gammal Body Shop  laska med  ananas-kokos duschtvål, det doftade riktigt smarrigt, så jag tror den blir bra :)

Jag köpte även tandkräm och en trippelögonskugga. Pus en hårfärg till min systerdotter, som vill färga topparna. Min syrra ville inte att de ska använda vanlig hårfärg (eftersom de innehåller väldigt starka kemikalier som är skadliga för både miljön och håret, här har jag skrivit om det tidigare) Plus att ekologisk och naturcertifierad färg vårdar håret samtidigt som det färgar. Har aldrig testat att färga håret hemma med ekofärg. Får se hur det går! Helt ok pris också för den; 13,90.


2 kommentarer:

  1. Kollade på dina gamla ekosmink-inlägg och stötte på det här. Jag har själv precis samma tandkräm (den smakar salt! :O) och en nästan likadan ögonskuggstrio av Sante :)

    Sen har jag köpt en hel helvetes massa handtvål och tvättmedel från The Body Shop. Innan jag insåg att de – trots att Body Shop-produkter inte är djurtestade - ägs av en av världens största djurtestande firmor, L'Oréal. Har funderat på om det då är rätt eller fel att köpa deras stuff nu när jag är medveten om det. Å ena sidan skickar ju The Body Shops framgång meddelandet till L'Oréal att det finns en marknad för dylika produkter, vilket kan ha en positiv inverkan på THE BIG BAD COMPANY. Men sen igen så vet man ju att alla pengar man satsat på Body Shop-saker går direkt till en firma som använder dem på djurtest. Vad tycker du?

    SvaraRadera
  2. Jag gillar tandkrämen, har fortsatt med den sedan dess. Men jag tänkte köra en vecka eller två med baksoda för att få vitare tänder (ska tydligen vara riktigt effektivt, ska se om det funkar)
    Ögonskuggan har jag varit ganska nöjd med, men jag tycker färgen försvinner snabbt. Efter en helkväll ute är det mesta borta, men sen igen är jag inga så bra på att lägga underlagskräm och puder på o sånt =P

    Oj, jag har funderat på precis samma som du med Body Shop! Jag köpte alltid tidigare produkter där innan jag började kolla vad de innehöll. Många av deras produkter innehåller parabener,parfymer och andra kemikalier som jag försöker undvika. De enda produkterna jag köper därifrån nu är de som det uttryckligen står "biologiskt nedbrytbart" på. Jag har funderat på om man skulle kampanja mot Body Shop (dels för att de ägs av L´oreal och för att de inte är så "naturenliga" som man kan tro)men sen igen, så är BS ganska populärt och det är iaf bättre än de flesta andra konventionella hudvårdsmärken som finns därute. Ibland måste man väl kompromissa helt enkelt. Men helst avstår jag nog från deras produkter och köper inhemska naturprodukter eller ekocertifierat, så att man är helt säker på vad man får :)

    SvaraRadera