onsdag 18 april 2012

Inspirerande vecka i journalistiken tecken

Den här veckan går jag en kurs för hur medier ska rapportera om problem, händelser och konflikter i utvecklingsländer. Det är en kurs för yrkesverksamma journalister och jag och en till från min j-linje blev antagna till de två studerande platserna som fanns.

Det har varit en extremt givande och inspirerande vecka, vi har fått träffa intressanta människor och jag har lärt mig jättemycket nytt om de komplexa problemen i u-länderna, men också om alla framsteg som görs på alla fronter i utvecklingen.

Igår hade vi mingelkväll och jag fick bordsplats mittemot en prisbelönt journalist från Zimbabwe. Han berättade om hur svårt det är att vara journalist i hans land. Han har själv blivit arresterad tre gånger, en gång åtalad för landsförräderi och skjuten på grund av att han utfört sitt journalistiska arbete. Sakerna han rapporterat om var alla riktigt hårresande historier och jag kom på mig själv att gång på gång förvånas över hur det ännu idag kan finnas platser i världen där sånt här kan och får hända.

Nog ska man skatta sig lycklig som får plaska på här i ankdammen och rapportera om i princip vad man vill utan att vara rädd för att bli slängd i finkan.






1 kommentar:

  1. men just in case kanske vi borde sätta upp ett "get Heidi out of jail"-konto. =P

    SvaraRadera