torsdag 19 april 2012

Ekoparfym och en bodymist-förvirring

Jag har hela vintern levt parfymlös. Mina gamla parfymer är definitivt för GAMLA för att användas och jag har helt enkelt inga kommit mig för att köpa en ny. Häromveckan när jag strosade runt i Ruohonjuuri (ekobutiken i Hesa) så tänkte jag "det måste ju finnas ekoparfymer!" (förstår inte hur jag inte har tänkt tanken tidigare...)

Jag hittade en hylla med några sorter och testade mig fram. På grund av min budget för veckan (gröt/skorpor-budgeten) valde jag bland de billigaste (20 euros klassen) och hittade en som doftade ljuuuuvligt av apelsin och en stänk av citron. De andra två i samma pricerange var dessvärre inga höjdare; en rosdoftande med extrem tantvarning och en med hyacint tror jag det var.


När jag började använda den märkte jag dock att doften inte svävade runt mig sådär som mina "vanliga" parfymer gör. Doften stannade kvar en stund tydligt, men försvann sedan för att bara lämna en svag-svag förnimmelse av apelsin. Jag började kolla på förpackningen och märkte att jag köpt en bodymist! Den hette eau fraiche apaisante, som enligt google translate betyder ungefär soothing cool water.... Det var alltså inte en parfym i ordets rätta bemärkelse. Jag är ändå nöjd med mitt köp, eftersom bodymisten passar bra att ha på sig i skolan (tycker inga om att tassa omkring i ett parfymmoln på vardagarna) och den känns bra att ha i väskan som en liten "uppfräschning". Nu när jag haft långa dagar på kursen har jag före lunchen sprejjat på mig lite och man känner sig riktigt passligt väldoftande. I kläderna hålls doften ganska länge (ungefär ett dygn), men då ska man vara ganska nära tygstycket och sniffa.

Nästa parfymprodukt jag köper ska bli en riktig parfym, har redan sniffat mig fram till en på Ruohonjuuri och den var inga ens farligt dyr, runt 30 euro.

Ekoparfymer är alltså helt naturliga, i produktionen används inga syntetiska doftämnen (som kan vara allergiframkallande) och parfymerna innehåller heller inte ftalater eller färgämnen.

När jag får mera päängar ska jag satsa på en ekoparfym av märket Honoré des Prés. Den blev rekommenderad på Kemikaalicoctail och jag måste erkänna att en stor del av mitt craving utgörs av förpackningen. Jag menar, se på den!


Den finns tydligen på Nudge i Hesa. Ska gå dit och sniffa på urvalet av dofter och kluma på de fantistiska förpackningarna. Mums.

1 kommentar:

  1. Bra tips! Tack! Jag har inte heller tidigare tänkt på att köpa ekoparfym... lustigt.

    SvaraRadera