torsdag 12 april 2012

Boktips!

I julklapp fick jag Lingon och Läppstift av mamsen och denna pärla har blivit min go-to-bok i alla möjliga situationer. Jag har med den i matkassen när jag far till affären, i handväskan när jag far till stan, i köket när jag lagar mat och på nattduksbordet för lite allmänbildning innan läggdags.

Den är skriven av den finska "eco-chica" journalisten Noora Shingler. Boken handlar om hur hon gjort sig av med onödiga kemikalier och tillsatsämnen i sin vardag. Hon redogör för farliga ämnen i allt från frukter till ögonskuggor och berättar hur man kan undvika kemikaliebomber och vad man kan välja istället. Praktiska tips varvas med fakta och information och den blir aldrig tråkig att läsa. Det är dock ingen bok som kan sträckläsas. För mig tog det ungefär en månad att komma igenom den, jag läste några sidor om dagen och riktigt sög in allt vad där stod. 




I boken finns till exempel listor på vilka E-ämnen man ska undvika och vad olika tillsatsämnen egentligen innehåller. Hon rekommenderar även ekologiska naturcertifierade produkter som är bra och tipsar om  hudvårds- och skönhetskurer man kan göra av vanliga köksingredienser. 


 Boken innehåller även ett tiotal recept med både varmrätter, efterrätter och frukost alternativ. 


Noora har även en blogg vid namn Kemikaalicoctail (dock på finska)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar